Ærteskud

Ærteskud er vildt nemt at dyrke, utroligt lækkert at spise og mega sundt for kroppen.

Bare 100 gram ærteskud giver dig ca. 35% af den daglige værdi af C-vitamin og 15% DV af vitamin A.

Ærteskud

Til sammenligning er det syv gange så meget C-vitamin som dine blåbær ude fra haven og fire gange så meget A-vitamin som tomater.

Men de er faktisk også en fremragende kilde til vitamin K, og giver faktisk 66% af det du har brug for om dagen – har du lyst så er det bestemt umagen værd.

Dyrkning af ærteskud er en rigtig sjovt beskæftigelse som kan praktiseres året rundt – til dig der elsker at dyrke din egen mad eller hvis du går og drømmer om at dyrke med salg for øje.

Hver eneste uge sår jeg et nyt hold ærter som ti dage senere kan høstes som lækre ærteskud.

Vi har stort set altid friskhøstede ærteskud på køl i vejboden, så kig forbi hvis du savner smagen af sukkerærter på en varm sommerdag.

Ærteskud i bakke

Næringsindhold

Næringsindholdet i ærteskud varierer afhængigt af hvilke frø der er brugt, hvilket voksemedie der er brugt osv.

I følge USDA er der følgende næringsindhold i ærteskud

Energi35 kcal
Fedt0 g
Kulhydrat7,06 g
– Heraf sukker3,53 g
Protein2,35 g
Fibre2,4 g
Calcium, Ca24 mg
Jern, Fe1,27 mg
Vitamin C24,7 mg
Kilde USDA